XI Konkurs 2019
KONKURS PADEREWSKIEGO
XI MIĘDZYNARODOWY KONKURS PIANISTYCZNY IM. I. J. PADEREWSKIEGO
BYDGOSZCZ 10-24 LISTOPADA 2019
W Konkursie mogą brać udział pianiści wszystkich narodowości urodzeni w latach 1987-2003, niebędący studentami Jurorów w ostatnich trzech latach.
Jury XI Międzynarodowego konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego przewodniczył prof. Piotr Paleczny, równocześnie Dyrektor Artystyczny Konkursu.
Jury XI Konkursu – Lilian BARRETTO – Brazylia, Manana DOJIDASHVILI – Gruzja, Janina FIALKOWSKA – Kanada, Vladimir OVCHINNIKOV – Rosja, Ying WU – Chiny, Yukio YOKOYAMA – Japonia, Zbigniew RAUBO, Polska.
Głównym organizatorem XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego było Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego przy współudziale Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego. Partnerem Konkursu była firma Yamaha Music Europe GmbH.
Konkurs współfinansowany był ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy i sponsorów prywatnych.
Partnerem głównym wydarzenia było Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Rolę promotora Międzynarodowych Konkursów im. I. J. Paderewskiego w świecie spełnia holenderska Alink-Argerich Foundation, grupująca najważniejsze światowe konkursy pianistyczne. Konkurs im. Paderewskiego jest członkiem tej Fundacji od 2004 roku. W kwietniu 2010 roku Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Paderewskiego został przyjęty do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Promocją MKP zajmuje się również Towarzystwa Paderewskiego powstałe z naszej inicjatywy w Los Angeles oraz Tokio, służąc jako źródło informacji i organizator recitali dla laureatów. Międzynarodowe Konkursy Pianistyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego promują i popularyzują twórczość mistrza Paderewskiego oraz kulturę polską na arenie międzynarodowej.
Rolę Ambasadora Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. I. J. Paderewskiego objął absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszcz, z klasy prof. Katarzyny Popowej-Zydroń – Rafał Blechacz.
Aby umożliwić pianistom z całego świata udział w Konkursie, po raz piąty w historii Konkursu zorganizowane zostały przesłuchania eliminacyjne do XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy w siedmiu miastach świata. To szansa dla wielu młodych, debiutujących pianistów, którzy mieli okazję wziąć udział w przesłuchaniach w swoich rodzinnych miastach, bez ponoszenia kosztów podróży.
PRZESŁUCHANIA ELIMINACYJNE do XI Konkursu:
a) Wiedeń – 8-9 maja 2019
Yamaha Music Central Europe, Schleiergasse 20, 1010 Wiedeń, Austria
Jury: prof. Alicja Paleta-Bugaj prof. Jan Jiracek von Arnim, prof. Christopher Hinterhub
b) Nowy Jork – 15-16 maja 2019
Yamaha Artist Services, Inc. 689 Fifth Avenue, 3rd Floor (wejście od 54th St.), Nowy Jork, NY 10022, USA
Jury: prof. Jeffrey Swann, prof. Kevin Kenner
c) Moskwa – 17-18 maja 2019
Yamaha Artist Services Moscow, Leontyevsky Lane, 11, Moskwa, Rosja
Jury: prof. Stefan Wojtas, prof. Andrey Pisarev, prof. Nikita Mndoyants
d) Warszawa – 18-19 maja 2019
Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Pałac Ostrogskich, ul. Okólnik 1, 00-368 Warszawa
Jury: dr Karolina Nadolska, prof. Janusz Olejniczak, prof. Alicja Paleta-Bugaj
e) Brescia – 21-22 maja 2019
Talent Music Master Courses, Via Gasparo da Salò 13, Brescia, Włochy
Jury: dr hab. Bartłomiej Wezner, prof. Paolo Baglieri, prof. Vicenzo Balzani
f) Tokio – 27-28 maja 2019
Yamaha Ginza Shop Concert Salon (6 piętro), 7-9-14 inza Chuo-ku Tokio, 104-0061, Japonia
Jury: dr Paweł Wakarecy, prof. Susumu Aoyagi, prof. Pascal Devoyon
g) Seul – 30 maja 2019
Yamaha Music Korea Ltd. Prudential Tower 2F, Kangnam Daero 298, Kangnam-gu Seul, Korea
Jury: dr Paweł Wakarecy, prof. Hyoung-Joon Chang, prof. Soo-Jung Shin
Każdy z uczestników przesłuchań eliminacyjnych zobowiązany był wykonać:
a) 2 etiudy o charakterze wirtuozowskim (w tym jedna etiuda F. Chopina);
b) pierwszą lub więcej części sonaty klasycznej (jednak zawsze łącznie z I cz.);
c) jeden lub dwa utwory dowolne, zróżnicowane pod względem stylu, nie pochodzące jednak z okresu klasycyzmu.
Spośród 185 kandydatów do XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. Paderewskiego zakwalifikowanych zostało 56 pianistów z 15 krajów, którzy w listopadzie przyjechali do Bydgoszczy, by zagrać o I nagrodę wartości 30 tysięcy euro.
XI Konkurs składał się z 4 etapów: w I repertuar grany był dowolny, w II obowiązkowe były utwory Paderewskiego, w Półfinale, w części recitalowej, pianiści zobowiązani będą zagrać utwór bydgoskiego kompozytora Michała Dobrzyńskiego oraz wykonać koncert Mozarta z Capellą Bydgostiensis natomiast w Finale wybrany przez uczestnika koncert fortepianowy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności i zostały przeprowadzone w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego oraz Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.
Solistą Koncertu Inauguracyjnego był Nikita Mndoyants, zwycięzca VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, w 2007 roku, który zagrał z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. Paderewskiego. 23 listopada 2019, w oczekiwaniu na werdykt Jury wystąpił Krzysztof Herdzin, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w klasie fortepianu Jerzego Sulikowskiego i Katarzyny Popowej-Zydroń, prezentując jazzowe aranżacje utworów Ignacego Jana Paderewskiego.
Całość preselekcji oraz przesłuchań konkursowych, przygotowania uczestników, praca Jurorów, Dyrektora Artystycznego prof. Piotra Palecznego (obchodzącego w roku 2019, 15-lecie przewodniczenia pracom Jury oraz 40-lecie wykonania koncertu a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej) została nagrana dla celów dokumentacyjnych. Zmagania uczestników Konkursu transmitowane były w Internecie. W roku 2016 liczba wejść na transmisję internetową Konkursu przekroczyła 82000, na łączną sumę 631 486 minut, a w roku 2019 – :535 701 wyświetleń filmów (Youtube & Facebook), na łączną sumę 32 100 godzin (unikalni widzowie YouTube – 74 800 widzów).
Ukazały się okolicznościowe wydawnictwa konkursowe, m.in. książka programowa
XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy,
w której przedstawione zostały sylwetki Jurorów, uczestników konkursu, informacje o Towarzystwie Muzycznym im. I. J. Paderewskiego i współorganizatorach.
Konkursowi towarzyszyła wystawa Paderewski Superstar, poświęcona Ignacemu Janowi Paderewskiemu, opracowana przez pracowników Ośrodka Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX wieku im. I. J. Paderewskiego przy Uniwersytecie Jagiellońskim. Wystawa zostanie pokazana także w Japonii (w wersji japońskiej). Celem wystawy było wzbudzenie zainteresowania biografią I. J. Paderewskiego i jego twórczością; ukazanie sylwetki kompozytora z perspektywy masowego odbiorcy z przełomu XIX i XX wieku; ukazanie ogromnej skali światowej popularności artysty w jej najróżniejszych przejawach oraz ugruntowanie obecności I. J. Paderewskiego w świadomości społecznej. Wystawę otworzyła krótka prezentacja ilustrująca drogę Paderewskiego do sławy, uwzględniająca podstawowe fakty biograficzne. Zasadnicza część ekspozycji oscylowało wokół wątku oszałamiającej kariery pianisty wirtuoza. W epilogu wystawy zarysowany został wątek wykorzystania sławy i światowej popularności jako oręża walki o niepodległość Polski.
Jury XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego przyznało następujące nagrody: I nagroda otrzymał Phillip Lynov, II nagrodę zdobył Kamil Pacholec, III Nagrodę zdobyła Furumi Yasuko, a wyróżnienia zdobyli Seatbyeol Kim oraz Segey Belavsky. Konkurs zakończył się Koncertami Laureatów w Bydgoszczy oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Jury zdecydowało również o następującym podziale nagród specjalnych:
a) dwie równorzędne nagrody po 1000 Euro – za najlepsze wykonanie utworów I. J. Paderewskiego w II etapie konkursu: – Belyavsky Sergey, Kim Seatbyeol
b) 1 000 Euro – za najlepsze wykonanie koncertu fortepianowego W. A. Mozarta – Pacholec Kamil
c) 1 000 Euro – za najlepszy recital Półfinału konkursu – Belyavsky Sergey
d) 1 000 Euro – dla najlepszego polskiego uczestnika, który zakwalifikował się do Półfinału
lub do Finału Konkursu – Pacholec Kamil
e) 1 000 Euro – nagroda specjalna Jerzego Kolanowskiego za najlepsze wykonanie utworów Chopina – Pacholec Kamil
g) 3000 CHF – nagroda Paderewski Foundation w Morges oraz Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie – Belyavsky Sergey
Harmonogram:
20 kwietnia 2019 Termin przyjmowania zgłoszeń od pianistów, termin przekazania wpisowego
30 kwietnia 2019 Zawiadomienie kandydata o zaakceptowaniu kandydatury lub zaproszeniu do wzięcia udziału w przesłuchaniach eliminacyjnych
maj 2019 Przesłuchania preselekcyjne
15 czerwca 2019 Termin nadsyłania nagrań video DVD (akceptowany tylko w wyjątkowych wypadkach)
30 lipca 2019 Ogłoszenie ostatecznej listy pianistów zaproszonych do udziału w Konkursie
15 września 2019 Ostateczny termin zmian w repertuarze
XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego:
9 listopada 2019 Przyjazd uczestników Konkursu do Bydgoszczy
10 listopada 2019 Spotkanie informacyjne i losowanie kolejności występów (15.00)
10 listopada 2019 Koncert Inauguracyjny Konkursu
11 listopada 2019 Początek przesłuchań I etapu
14 listopada 2019 Ogłoszenie wyników I etapu
15 listopada 2019 Początek przesłuchań II etapu
17 listopada 2019 Ogłoszenie wyników II etapu
18 listopada 2019 Próba z Orkiestrą Kameralną dla Półfinalistów Konkursu
19 listopada 2019 Początek przesłuchań Półfinału
20 listopada 2019 Ogłoszenie wyników Półfinału
21 listopada 2019 Próba z Orkiestrą dla Finalistów Konkursu
22-23 listopada 2019 Koncerty Finałowe
24 listopada 2019 Uroczystość zakończenia Konkursu
24 listopada 2019 Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród
24 listopada 2019 Koncert Laureatów XI Konkursu im. I. J. Paderewskiego w Filharmonii Pomorskiej
24 listopada 2019 Wręczenie nagród pozaregulaminowych
25 listopada 2019 Koncert Laureatów w Filharmonii Narodowej