Regulamin i nuty XII Konkurs 2022
KONKURS PADEREWSKIEGO
Regulamin XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego.
W Konkursie mogą brać udział pianiści wszystkich narodowości, urodzeni w latach 1990 – 2006.
Do Konkursu nie mogą przystąpić pianiści,
• którzy w okresie ostatnich 3 lat (od 1 października 2019) byli regularnymi studentami Jurora w jakiejkolwiek szkole lub uczelni muzycznej,
• którzy w okresie ostatnich 3 lat (od 1 października 2019) mieli prywatne lekcje z Jurorem,
• którzy są spokrewnieni z Jurorem,
Powyższe ograniczenia nie dotyczą pianistów, którzy sporadycznie byli uczestnikami kursów mistrzowskich prowadzonych przez Jurora, także online.
NUTY
Repertuar przesłuchań eliminacyjnych – maksymalnie 30 minut
Każdy z uczestników przesłuchań eliminacyjnych powinien wykonać:
- 2 etiudy o charakterze wirtuozowskim (w tym jedna etiuda F. Chopina);
- pierwszą lub więcej części sonaty klasycznej (jednak zawsze łącznie z I cz.);
- jeden lub dwa utwory dowolne, zróżnicowane pod względem charakteru, nie pochodzące jednak z okresu klasycyzmu.
Repertuar konkursu
Konkurs im. I.J. Paderewskiego pozwala jego uczestnikom na wykonanie wybranego przez siebie repertuaru. W ten sposób pragniemy dać uczestnikom możliwość
zaprezentowania swojej osobowości artystycznej, wyobraźni i indywidualności.
UWAGA:
Dowolność wyboru repertuaru jest ograniczona jednym warunkiem. Repertuar, który uczestnik pragnie wykonać w czasie całego Konkursu, musi zawierać utwory reprezentujące co najmniej trzy różne style muzyczne.
Jury będzie oceniać wybrany przez uczestników repertuar i jego wykonanie pod kątem umiejętności konstrukcji programu recitalu, zrozumienia i głębi przekazu utworów utrzymanych w różnych stylach muzycznych i tym samym zaprezentowania walorów swej muzykalności i osobowości artystycznej.
Grupa A.
z cyklu – Tańce Polskie op. 9:
- Nr 3. Mazurek A-dur
- Nr 4. Mazurek B-dur
z cyklu – Album de Mai op.10:
- Nr 1. Au Soir
- Nr 2. Chant d’amour
z cyklu – Miscellanea op.16:
- Nr 1. Legenda
- Nr 2. Melodia
- Nr 3. Thėme variė A-dur
- Nr 4. Nokturn
- Nr 6. Un moment Musical
Grupa B.
z cyklu – Tańce Polskie op. 9:
- Nr 6. Polonez H-dur
z cyklu – Album de Mai op. 10:
- Nr 3. Scherzino
- Nr 5. Caprice Valse
z cyklu – Humoresques de Concert op. 14:
- Nr 1. Menuet
- Nr 2. Sarabande
- Nr 3. Caprice (genre Scarlatti )
- Nr 4. Burlesque
- Nr 5. Intermezzo polacco
- Nr 6. Cracovienne fantastique
Wybór pozostałych utworów repertuaru II etapu należy do wykonawcy.
PÓŁFINAŁ
A. RECITAL SOLOWY – czas trwania od 40 do 45 minut
Obowiązkowym utworem dla wszystkich uczestników Półfinału A będzie kompozycja prof. dr hab. Hanny Kulenty – Majoor (ok. 5 min.) napisana na zamówienie Konkursu.
Partytura kompozycji będzie dostępna po ogłoszeniu listy uczestników Konkursu.
Wybór pozostałych utworów repertuaru Półfinału A należy do wykonawcy.
B. KONCERTY FORTEPIANOWE W. A. MOZARTA
Uczestnicy Półfinału B są zobowiązani wykonać jeden z koncertów fortepianowych W. A. Mozarta z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej.
- nr 15 B-dur K. 450
- nr 17 G-dur K. 453
- nr 19 F-dur K. 459
- nr 20 d-moll K. 466
- nr 21 C-dur K. 467
- nr 23 A-dur K. 488
- nr 24 c-moll K. 491
- nr 27 B-dur K. 595
FINAŁ
Uczestnicy Finału są zobowiązani wykonać z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego jeden z następujących koncertów fortepianowych:
- Ignacy Jan Paderewski – Koncert a-moll op. 17
- Ignacy Jan Paderewski – Fantazja Polska op. 19
- Ludwig van Beethoven – Koncert nr 3 c-moll op. 37
- Ludwig van Beethoven – Koncert nr 4 G-dur op. 58
- Ludwig van Beethoven – Koncert nr 5 Es-dur op. 73
- Fryderyk Chopin – Koncert nr 1 e-moll op. 11
- Fryderyk Chopin – Koncert nr 2 f-moll op. 21
- Robert Schumann – Koncert a-moll op. 54
- Franz Liszt – Koncert nr 1 Es dur
- Franz Liszt – Koncert nr 2 A-dur
- Johannes Brahms – Koncert nr 1 d-moll op. 15
- Karol Szymanowski – Symphonie concertante op. 60