Oświadczenie
OŚWIADCZENIE
XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy stał się celem ataku jednego z finalistów, rosyjskiego pianisty Sergeya Belyavskiego, który uznał, iż ocena jego gry i przyznanie mu wyróżnienia jest niesprawiedliwe i oskarżył Jury o nieregulaminowe działanie. W związku z powyższym Towarzystwo Muzyczne, organizator Konkursu, oświadcza:
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego posługuje się regulaminem autorstwa swego Dyrektora Artystycznego prof. Piotra Palecznego, doświadczonego jurora w ponad 100 międzynarodowych konkursach. Zasady Regulaminu są jasne, wykluczające możliwość manipulacji czy nieporozumienia. Nie budzą wątpliwości, choć zaistniała sytuacja ma być może swe źródło w jego nieznajomości lub niezrozumieniu.
Dążąc do maksymalnej przejrzystości i wiarygodności, Regulamin Konkursu im. I. J. Paderewskiego nie dopuszcza do zaistnienia najbardziej kontrowersyjnej i szczególnie negatywnie postrzeganej sytuacji, w której Juror ma wśród uczestników konkursu swoich aktualnych lub byłych studentów, z którymi pracował w ciągu trzech lat poprzedzających Konkurs. To jeden z podstawowych warunków komfortu pracy Jury oraz obiektywizmu w podejmowaniu niczym nieskrępowanych decyzji. Ten punkt Regulaminu jest również gwarantem, iż żaden z jurorów nie ma osobistych ambicji osiągnięcia sukcesu, za pomocą talentu swego studenta.
Oto inne, kluczowe paragrafy Regulaminu Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego, dotyczące procedury głosowania Jury po zakończeniu Finału.
§ XIV
Po zakończeniu Finału Jury przystąpi do głosowań mających na celu wyłonienie laureatów wszystkich nagród przewidzianych Regulaminem Konkursu. Procedura tych głosowań różni się od procedury stosowanej po zakończeniu poprzednich etapów.
(…)
Do przyznania I Nagrody wymagane jest otrzymanie pozytywnej oceny większości głosujących Jurorów. Jeśli zajdzie sytuacja, w której identyczną liczbę głosów otrzyma dwu lub więcej kandydatów, Jury przystąpi do ponownego głosowania dotyczącego tylko tych kandydatów. Jeśli w wyniku tego dodatkowego głosowania sytuacja powtórzy się – ocena Przewodniczącego Jury będzie miała decydujące znaczenie.
§ XV
Kolejne głosowania wyłonią laureatów wszystkich pozostałych nagród regulaminowych. Procedura głosowania i przyznawania kolejnych nagród jest identyczna, jednak liczba branych pod uwagę w tych głosowaniach kandydatów będzie sukcesywnie pomniejszana o nazwiska laureatów przyznanych już wcześniej nagród.
§ XVI
W głosowaniach dotyczących Nagród Specjalnych Juror zgłasza pisemnie nazwisko jednego kandydata, który jego zdaniem zasługuje na tę nagrodę. Nagroda Specjalna zostanie przyznana kandydatowi, który otrzyma najwyższą liczbę głosów.
Jurorzy zaakceptowali Regulamin, a jego tekst otrzymali przed Konkursem. W czasie bezpośrednich spotkań Jury oraz podczas głosowań, żaden z jurorów nie zgłaszał wątpliwości, związanych z Regulaminem i proponowanej w nim metodzie oceny.
W głosowaniach Jury po pierwszych trzech etapach Konkursu obowiązuje system ocen TAK lub NIE, wspomagany przez system punktowy, stosowany wyłącznie w sytuacji, gdy dwóch lub więcej uczestników otrzyma tę samą liczbę głosów TAK. Dodatkowo stosowana jest korekta punktów, zapobiegająca nadmiernym a nieuzasadnionym różnicom punktacji. Podkreślenia wymaga fakt, iż wynik dodatkowego głosowania nie jest równoznaczny z automatycznym przyznaniem II Nagrody pianiście, który otrzymał mniejszą liczbę głosów, ponieważ wiążący jest zapis Regulaminu, iż każda z głównych Nagród podlega oddzielnemu głosowaniu.
W Finale obowiązuje zasada, iż Laureatami trzech Nagród Regulaminowych mogą zostać wyłącznie pianiści, których wskazała większość jurorów. W przypadku Konkursu im. I. J. Paderewskiego, musi to być jednogłośna decyzja co najmniej pięciu jurorów. Należy zdecydowanie podkreślić fakt, iż w żadnym z finałowych głosowań S. Belyavsky nie uzyskał takiego poparcia jurorów, dlatego jego protest jest nieuzasadniony i godzący w dobre imię Konkursu.
Otrzymanie Nagród Specjalnych jest mniej skomplikowane, tak więc argument S. Belyavskiego, iż otrzymał kilka Nagród Specjalnych nie ma szczególnej wartości, co zresztą sam pianista potwierdził, ostentacyjnie rezygnując z przyznanych mu nagród i wyróżnień.
Decyzją Biura XI Konkursu publikujemy karty do głosowania, ukazujące mechanizm wyborczy, wskazujący zwycięzcę Konkursu oraz miejsca kolejnych czterech finalistów.
Prof. Katarzyna Popowa-Zydroń
Prezes Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego
Prof. Piotr Paleczny
Dyrektor Artystyczny XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego
im. I. J. Paderewskiego, Przewodniczący Jury
Henryk Martenka
Dyrektor XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego
Oświadczenie (do pobrania)
1st stage Voting(do pobrania)
2nd stage Voting(do pobrania)
Paderewski Voting(do pobrania)
Semi-Final Voting, Mozart, recital (do pobrania)
Mozart, recital 2nd voting (do pobrania)
Chopin Voting (do pobrania)
Special Paderewski Prize Voting (do pobrania)
Final Voting (do pobrania)
REGULAMIN JURY – Bydgoszcz 2019 (do pobrania)