Noriko Ogawa


Noriko Ogawa międzynarodową renomę zdobyła odnosząc sukces podczas Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Leeds. Dziennikarze gazety Telegraph stwierdzili, że „zachwycająco poetycki sposób gry wyróżnia Noriko spośród pianistów jej pokolenia, a wykonanie dzieł Debussyego dla BIS Records tylko potwierdza dogłębne zrozumienia twórczości tego kompozytora.” Roger Vignoles, pracujący dla radia BBC Radio 3, oceniając jej płytę, powiedział: „Jeśli chcesz, aby brzmienie Debussyego przywodziło na myśl butelkę schłodzonego białego wina, Noriko Ogawa jest pianistką dla ciebie”.


Noriko Ogawa nagrywa na wyłączność dla BIS Records i w kwietniu wydała swój nowy album z Thomasem Zehetmairem i  Musikkollegium Winterthur. Artystka wykonuje nie tylko utwory Mozarta, Rachmaninowa, Satie, Debussyego, ale sięga także po dzieła współczesnych kompozytorów, m.in.: Alexandra Tcherepnina, Vagn Holmboe czy Yoshihiro Kanno. Jej artystyczne portfolio jest niezwykle bogate i zawiera ponad 30 albumów. Dyskografia artystki obejmuje nagrania kompozycji Toku Takemitsu Riverrun (nagroda Editor’s Choice przyznana przez pismo Gramophone) czy Modesta Musorgskiego Obrazki z Wystawy (nagroda Critics’ Choice przyznana przez Magazyn muzyczny BBC). Jej wykonanie dzieł wszystkich Debussego oraz solowe wykonania utworów Erica Satie cieszą się uznaniem krytyków.

W sezonie artystycznym  20/21 pomimo pandemii covid 19 Noriko Ogawa udzielała się na scenie muzycznej i angażowała w szereg przedsięwzięć. Ostatnio występowała podczas Koncertu Noworocznego z Metropolitan Orchestra w Tokio i zagrała 5 koncert fortepianowy Beethovena z Tokijską Orkiestrą Symfoniczną, 3 Koncert fortepianowy Beethovena z Hiroszimską Orkiestrą Symfoniczna, dawała także recitale solowe oraz grała w duecie podczas Festa Summer w Muza Kawaski Symphony Hall. Pianistka zagrała koncert emitowany online z artystką wizualną Irene Sanderson w  Netherby Hall, wystąpiła online w duecie z saksofonistą Huw Wiggin przy wsparciu organizacji the Royal OverSeas League, występowała podczas koncertów charytatywnych emitowanych online dla  Soundabout oraz Towarzystwa Japońskiego w Wielkiej Brytanii. Artystka wykłada w Guildhall School of Music and Drama oraz w Tokyo College of Music, jest zapraszana do prowadzenia kursów przez wiele instytucji muzycznych na całym świecie. Noriko Ogawa nie zawiesiła działalności edukacyjnej mimo pandemii, ucząc face-to-face lub online (w zależności od nałożonych restrykcji), udzieliła także lekcji mistrzowskich w Royal College of Music oraz w Tokio to Seulu, wykładała  podczas wirtualnej edycji Chetham International Piano Summer School oraz w  Międzynarodowej Akademii Pianistycznej Hamamatsu .


Oprócz ożywionej działalności koncertowej oraz edukacyjnej artystka regularnie zasiada w jury międzynarodowych konkursów muzycznych. W ostatnim czasie była jurorką podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Cleveland, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Leeds, Międzynarodowego Konkursu im. Edwarda Griega w Norwegii, Konkursu BBC Młody Muzyk Roku, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Niemczech, Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego  Honens w Kanadzie i Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Szkocji.


Noriko Ogawa została wybrana na Przewodniczącą Jury prestiżowego X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Hamamatsu w roku 2018 w Japonii, zasiadała także w Radzie Światowej Federacji Konkursów Pianistycznych w tym samym roku. Jako przewodnicząca konkursu w Hamamatsu, w ubiegłym roku w grudniu w trakcie pandemii była jednym ze współgospodarzy spotkania online Międzynarodowej Federacji Konkursów Pianistycznych.


Pianistyka jest zaangażowana w działalność charytatywną związaną m.in. z  łagodzeniem skutków trzęsienia ziemi i tsunami, które nawiedziły Japonię na początku roku 2011. Od tego momentu zebrała już ponad 40,000 funtów na  fundusz założony przez brytyjski Czerwony Krzyż. Noriko Ogawa jest fundatorką wydarzenia pt. Jamie’s Concerts, imprezy organizowanej na rzecz dzieci autystycznych oraz ich rodziców. Dodatkowo jest także Ambasadorem do Spraw Kultury Krajowego Związku Osób Autystycznych.



Sponsorzy konkursu
Partnerzy konkursu
Współfinansowanie konkursu
Konkurs jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy.
PARTNEREM Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego jest Województwo Kujawsko-Pomorskie