Mariusz Klimsiak

Polska


Sekretarz Jury


Jest laureatem III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego oraz Viery Nossiny.


Zadebiutował z orkiestrą mając 15 lat. Jako solista i kameralista koncertował m. in. w Filharmonii Narodowej, Wrocławskiej, Dolnośląskiej, Lubelskiej, na Festiwalu Łańcuch IV (Warszawa), Festiwalu Forum Musicum (Wrocław), Festiwalu Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim (Świdnica) oraz we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Występował również z Mariuszem Patyrą oraz Kwartetem Śląskim.


Jego zróżnicowany stylistycznie repertuar zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata c-moll op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga).


Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena i Brahmsa oraz Sonata g-moll Rachmaninowa. Artysta występował także w duecie fortepianowym - można go było usłyszeć chociażby w Sonacie f-moll op. 34b Brahmsa oraz II Suicie i Tańcach Symfonicznych Rachmaninowa. Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista wykonywał również koncerty Chopina w wersji z kwartetem smyczkowym a także koncertował na instrumentach historycznych.


W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta.


Sponsorzy konkursu
Partnerzy konkursu
Współfinansowanie konkursu
Konkurs jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy.
PARTNEREM Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego jest Województwo Kujawsko-Pomorskie