Warsztaty w ramach innowacyjnego projektu Towarzystwa Muzycznego!

Inkluzywność, wsparcie, nowe technologie – podnoszenie kompetencji językowych i społecznych społeczności Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

WARSZTATY W RAMACH INNOWACYJNEGO PROJEKTU TOWARZYSTWA MUZYCZNEGO!

W wydarzeniu zrealizowanym na przestrzeni pierwszych tygodni grudnia wzięło udział około 100 uczestników, którzy aktywnie uczestniczyli w specjalnie przygotowanych blokach zajęciowych. Warsztaty zostały zaprojektowane z myślą o rozwijaniu kompetencji językowych w obszarze języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa specjalistycznego związanego z muzyką.

Celem przedsięwzięcia jest podniesienie kompetencji językowych i cyfrowych artystów oraz studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Kurs i warsztaty:

  • umożliwiają wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualne podejście do potrzeb uczestników,
  • rozwijają kompetencje w zakresie języka angielskiego specjalistycznego,
  • zwiększają świadomość w obszarze nowych technologii w edukacji.

Felix i Grammy – nowi asystenci w nauce języka angielskiego

Jednym z kluczowych elementów warsztatów było wprowadzenie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych – inteligentnych chatbotów Felix i Grammy.

  • Felix – dociekliwy tutor i rozmówca, który wspiera naukę języka angielskiego poprzez angażujące, interaktywne konwersacje. Felix nie tylko prowadzi rozmowy, ale także zadaje przemyślane pytania, aby pobudzić krytyczne myślenie i pogłębić zrozumienie tematów związanych z muzyką.
  • Grammy – bot do ćwiczeń językowych, który pomaga w praktycznym opanowaniu gramatyki i słownictwa. Dzięki interaktywnym zadaniom dostosowanym do poziomu ucznia, Grammy wspiera naukę poprzez angażujące ćwiczenia

Oba boty zostały stworzone z myślą o indywidualnym podejściu do nauki, umożliwiając uczestnikom samodzielne ćwiczenia w dogodnym czasie i tempie. Uczestnicy warsztatów mieli okazję przetestować działanie chatbotów w praktyce, co spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem.

Projekt przygotowują i realizują:

  • Jacek Lesiński – nauczyciel języka angielskiego, odpowiedzialny za przygotowanie części merytorycznej,
  • Grzegorz Samson – specjalista ds. informatyki, odpowiedzialny za implementację rozwiązań sztucznej inteligencji.

Dzięki innowacyjnemu podejściu, projekt znacząco wzmacnia odporność środowiska akademickiego na kryzysy gospodarcze oraz rozwija nowoczesne metody nauczania zdalnego, które będą służyć Akademii Muzycznej w Bydgoszczy przez kolejne lata.

INTERAKTYWNE WARSZTATY POŚWIĘCONE DŹWIĘKOWEMU POSTRZEGANIU RZECZYWISTOŚCI PRZEZ OSOBY NIEWIDOME

Cel i przebieg warsztatów

Warsztaty skierowane są do osób, które chcą:

  • pogłębić swoją wiedzę na temat dźwiękowego postrzegania świata przez osoby niewidome,
  • zrozumieć specyfikę tworzenia intuicyjnych komunikatów dźwiękowych,
  • doświadczyć wyzwań, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnością wzrokową.

Interaktywne warsztaty poświęcone dźwiękowemu postrzeganiu rzeczywistości przez osoby niewidome

📍  Miejsce: Młyny Rothera (sala na parterze)

🗓  Termin: 19 grudnia 2024, godz. 12:30

🎙  Prowadzący: Jakub Śliwiński

📝  Wstęp: Wolny (obowiązują zapisy)

📋  Formularz zgłoszeniowy: Link do formularza

Zajęcia zostaną przeprowadzone z użyciem dedykowanej, interaktywnej instalacji dźwiękowej, która pozwoli uczestnikom wcielić się w rolę osoby niewidomej i lepiej zrozumieć jej perspektywę.

Podczas warsztatów zostaną również przedstawione wyniki badań dotyczących percepcji dźwięku oraz praktyczne przykłady, jak tworzyć zrozumiałe i efektywne komunikaty dźwiękowe w kontekście edukacyjnym, społecznym i artystycznym.

Wskaźniki osiągnięte w ramach projektu “Inkluzywność, wsparcie, nowe technologie – podnoszenie kompetencji językowych i społecznych społeczności Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.”:

  • warsztaty – “Interaktywne warsztaty poświęcone dźwiękowemu postrzeganiu rzeczywistości przez osoby niewidome”
    • Warsztaty przeprowadzone na specjalnie stworzonej do tego instalacji, która umożliwiła wcielenie się w rolę osoby niewidomej i zaprezentowanie problemów, z jakimi muszą się mierzyć osoby z niepełnosprawnością wzrokową. Poza tym, podczas warsztatów zostały również zaprezentowane wyniki badań na temat percepcji dźwięku w kontekście tworzenia zrozumiałych i intuicyjnych komunikatów dźwiękowych. Została zaprezentowana wiedza teoretyczna, jak i została podniesiona świadomość społeczności studenckiej na temat inkluzywności z naciskiem na kwestie niepełnosprawności wzrokowej.
  • działanie innowacyjne = stworzenie interaktywnej instalacji dźwiękowej poświęconej osobom z niepełnosprawnościami wzroku:
    • zaprojektowanie i stworzenie instalacji opartej na oktofonicznym układzie głośnikowym umiejscowionym horyzontalnie wokół kwadratowej powierzchni o wymiarach 4×4 metra (wyznaczonej specjalnymi gumowymi matami co poprawiło bezpieczeństwo i wygłuszyło przestrzeń instalacji) z dedykowaną drewnianą konstrukcją na której na wysokości 3 metrów znajduje się specjalistyczna kamera śledząca ruch użytkowników wewnątrz instalacji. Dane te są następnie przetwarzane przez jednostkę sterującą (komputer główny), który wyzwala kolejne etapy doświadczenia.
  • stworzenie i udostępnienie materiałów warsztatowych w formie cyfrowej dla zdalnych uczestników = publikacja – Projektowanie informacyjnych sygnałów dźwiękowych – prezentacja wyników badania pt. Charakterystyka dźwięku a wartość informacyjna – wrota i bariery
    • Publikacja porusza zagadnienie efektywności sygnałów dźwiękowych w kontekście orientacji przestrzennej osób niewidomych, osób pełnosprawnych oraz sposobów projektowania sygnałów tak, aby były czytelne dla jak najszerszego grona odbiorców. Wybór tematu był motywowany chęcią pogłębienia wiedzy na temat roli dźwięku w procesach orientacji przestrzennej. Stanowi to kluczowe wyzwanie w projektowaniu przestrzeni dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi.
    • Głównym problemem badawczym pracy jest określenie w jaki sposób charakterystyka dźwięku wpływa na postrzeganie go jako sygnału pozytywnego – “wrota” zachęcające do ruchu w stronę źródła, lub negatywnego “bariera” – odstraszająca do ruchu w stronę źródła. Celem badań jest identyfikacja kluczowych parametrów akustycznych, takich jak wysokość, głośność, barwa, przestrzenność, tempo czy parametry związane z obwiednią, które mogłyby zostać wykorzystane w projektowaniu skutecznych sygnałów dźwiękowych. Wybór tematu ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę rozwijania uniwersalnych rozwiązań dźwiękowych, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników niezależnie od ich ograniczeń percepcyjnych.

W ramach projektu zrealizowano warsztaty, “Interaktywne warsztaty poświęcone dźwiękowemu postrzeganiu rzeczywistości przez osoby niewidome” które miały na celu zwiększenie świadomości społeczności Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na temat wyzwań i potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Warsztaty zostały przeprowadzone z wykorzystaniem innowacyjnej, interaktywnej instalacji dźwiękowej, która umożliwiła uczestnikom doświadczenie rzeczywistości z perspektywy osoby niewidomej.

W trakcie warsztatów uczestnicy mogli wziąć udział w specjalnie przygotowanych grach dźwiękowych stworzony przy pomocy dedykowanej instalacji oraz poznać wyniki badania “Charakterystyka dźwięku a wartość informacyjna – wrota i bariery”. Interaktywna forma warsztatów umożliwiła empiryczne poznanie barier oraz mechanizmów ułatwiających orientację przestrzenną przy pomocy dźwięku oraz zaprezentowała sposoby w jaki sposób można tworzyć skuteczne dźwięki informacyjne.

Jednym z innowacyjnych działań przeprowadzonych w ramach projektu było stworzenie interaktywnej instalacji w celu wykorzystania podczas warsztatów. Instalacja ta została zaprojektowana na planie kwadratowej powierzchni o wymiarach 4×4 metry, wyznaczonej przez specjalne gumowe maty, które zwiększały bezpieczeństwo i poprawiały warunki akustyczne. Układ instalacji oparto na oktofonicznym systemie głośnikowym rozmieszczonym horyzontalnie wokół powierzchni. Centralnym elementem instalacji była dedykowana drewniana konstrukcja, na której, na wysokości 3 metrów, zamontowano specjalistyczną kamerę śledzącą ruch uczestników. Dane z kamery były następnie przesyłane do jednostki sterującej – komputera głównego, który analizował ruch i aktywował kolejne etapy doświadczenia dźwiękowego w zależności od pozycji użytkowników. Instalacja pozwoliła stworzyć imersyjny system odsłuchowy reagujący na ruch użytkowników i została wykorzystana do zaprezentowania przykładów dźwiękowych oraz do przeprowadzenia gier dźwiękowych podczas warsztatów.

Dla uczestników warsztatów oraz osób, które nie mogły wziąć w nich udziału osobiście, przygotowano materiały cyfrowe, w tym publikację pt. „Projektowanie informacyjnych sygnałów dźwiękowych – prezentacja wyników badania pt. Charakterystyka dźwięku a wartość informacyjna – wrota i bariery”. W publikacji przedstawiono szczegółowe wyniki badań dotyczących efektywności sygnałów dźwiękowych w orientacji przestrzennej osób niewidomych oraz osób pełnosprawnych. Omówiono kluczowe parametry akustyczne, takie jak wysokość, głośność, przestrzenność, obwiednia, barwa i tempo dźwięku, oraz ich wpływ na postrzeganie sygnałów jako zachęcających lub odstraszających. Głównym celem publikacji było zwrócenie uwagi na potrzebę tworzenia uniwersalnych rozwiązań dźwiękowych, które będą dostępne i intuicyjne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich ograniczeń percepcyjnych.

Organizatorem zadania „Inkluzywność, wsparcie, nowe technologie – podnoszenie kompetencji językowych i społecznych społeczności Akademii Muzycznej w Bydgoszczy” jest Towarzystwo Muzyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.

Partnerzy konkursu

Sponsorzy konkursu

Współfinansowanie konkursu

Konkurs jest dofinansowany ze środków: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy.
PARTNEREM Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego jest Województwo Kujawsko-Pomorskie