Jury IX Konkursu

Jury IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy
3-17 listopada 2013

Piotr Paleczny

Polska

Przewodniczący Jury

Dyrektor Artystyczny IX Międzynarodowego konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego

Należy do grona najwybitniejszych pianistów polskich. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Studia pianistyczne ukończył na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie profesora Jana Ekiera. Olbrzymi wpływ na ostateczne ukształtowanie jego osobowości artystycznej wywarła również możliwość kontaktu artystycznego z Arturem Rubinsteinem i Witoldem Lutosławskim.

Sukces odniesiony na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina otworzył przed Piotrem Palecznym drzwi wielu prestiżowych sal koncertowych na świecie.

Zdobycie w towarzystwie Garricka Ohlsson’a oraz Mitsuko Uchidy - III Nagrody, Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie Poloneza oraz Nagrody im. Witolda Małcużyńskiego, zapoczątkowało karierę, którą artysta kontynuuje do dziś, prowadząc ożywioną działalność koncertową na wszystkich kontynentach.

Występował jako solista z tak renomowanymi orkiestrami jak: warszawska Filharmonia Narodowa, NOSPR, Orkiestra Chicagowska, Amerykańska Orkiestra Narodowa, Concertgebouw, Royal Philharmonic, Orkiestra Symfoniczna BBC, Yomiuri Nippon, Gewandhaus, Tonhalle Orchester Zürich, RAI, Santa Cecilia, Orquesta Sinfónica Nacional de Mexico, Orquesta Sinfónica Nacional de Argentina, Orquesta Nacional de España.

Koncertował w słynnych salach jak Carnegie Hall, Avery Fisher Hall, Alice Tully Hall oraz w Sali Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku, Orchestra Hall w Chicago, Suntory Hall w Tokio, Berliner Philharmonie, Gewandhaus w Lipsku, Teatro Colon w Buenos Aires, Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Royal Festival Hall w Londynie, Festspielhaus w Salzburgu.

Prowadził kursy mistrzowskie miedzy innymi w Nowym Jorku, Tokio, Sydney, Buenos Aires, Bordeaux, Paryżu, Freiburgu, Amsterdamie, Hamamatsu, Montevideo, Toronto, Kopenhadze, mieście Meksyku, Lugano i Warszawie.

Zyskał olbrzymie uznanie jako juror wielkich międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. w Warszawie, Leeds, Paryżu, Londynie, Cleveland, Toronto, Seulu, Moskwie, Salt Lake City, Minneapolis, Montrealu, Tel Aviv, Santander, Tokio, Kitzingen, Casablance, Pradze, Hamamatsu, Sendai, Genewie, Taipei, Shenzhen, Weimarze, Manchester, Los Angeles, Hilton Haed i w Takamatsu.

W lipcu 2007 przewodniczył pracom Jury słynnego konkursu pianistycznego w Cleveland, będąc tym samym pierwszym Polakiem, którego zaproszono do pełnienia funkcji Przewodniczącego Jury organizowanych w USA międzynarodowych konkursów pianistycznych.

5 listopada 2001 w Filharmonii Narodowej Piotr Paleczny był solistą Galowego Koncertu z okazji 100 lecia istnienia Filharmonii w Warszawie.

Płyta „The best of F.Chopin” – nagrana wraz z kwartetem „Prima Vista” dla firmy „DUX”, została wyróżniona nagrodą Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 1999”, a w grudniu 2002 r. nagranie to otrzymało status „Platynowej Płyty”.

Od 1993 r. jest dyrektorem artystycznym najstarszego na świecie festiwalu pianistycznego - Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Jest również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz członkiem Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

W 1998 r. prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał pianiście tytuł naukowy profesora. Piotr Paleczny prowadzi klasę fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu zaledwie dziesięciu lat pracy pedagogicznej, studenci prof. Piotra Palecznego zdobyli ponad 20 nagród i wyróżnień na międzynarodowych
i krajowych konkursach pianistycznych.

W styczniu 2010 - uroczystym koncertem w Sejmie RP, Piotr Paleczny zainaugurował Rok Chopinowski.

Artysta jest odznaczony wieloma wysokimi i prestiżowymi odznaczeniami polskimi i zagranicznymi m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i meksykańskim Orderem „Aguila Azteca”. We wrześniu 2005 roku artysta został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

×
Piotr Paleczny

Piotr Paleczny

Polska

Agustin Anievas

Stany Zjednoczone
AGUSTIN ANIEVAS
Stany Zjednoczone

Amerykański pianista specjalizujący się w wykonaniach dzieł Fryderyka Chopina, Franza Liszta oraz Sergieja Rachmaninowa.

Urodzony w Nowym Jorku w rodzinie o hiszpańsko-meksykańskich korzeniach. Edukację pianistyczną rozpoczął przed ukończeniem czwartego roku życia, natomiast pierwszy recital zagrał przed ukończeniem piątego roku życia. Jako dwunastolatek wystąpił z poważnym recitalem w Palace of Fine Arts w Mexico City, a w wieku 18 zadebiutował w Nowym Jorku, występując z Little Orchestra Society.

Studiując pod kierunkiem Eduarda Steuermanna i Adele Marcus w Juilliard School w roku 1958 uzyskał tytuł licencjata, a potem magistra w dziedzinie nauk ścisłych. Zwycięzca wielu konkursów oraz laureat wielu nagród m.in. Michaels Memorial Award oraz nagrody ufundowanej przez Concert Artists Guild w Nowym Jorku, która to instytucja zaoferowała artyście zagranie debiutanckiego recitalu w Nowym Jorku w roku 1958.

Zdobywając w roku 1961 główną nagrodę w trakcie pierwszego międzynarodowego konkursu pianistycznego im. Dimitri Mitropoulosa, artysta rozpoczął karierę międzynarodową, grając w kulturalnych centrach Europy, Ameryki Południowej oraz Azji. Grał recitale i koncertował
z takimi orkiestrami jak Londyńska Orkiestra Filharmoniczna, New Philharmonia, Orkiestra Symfoniczna BBC, niemieckimi orkiestrami radiowymi, Filharmonikami Nowojorskimi, Orkiestrą Filharmoniczną z Hong Kongu, Orkiestrą Symfoniczną z Meksyku, Filharmonikami
z Chicago, Los Angeles i Brukseli. Wytwórnia płytowa EMI posiada katalog wykonań artysty.

Gra Anievasa charakteryzuje się lekkością oraz wirtuozerią, a ciepły dźwięk oraz wrażliwość muzyczna pozostają zawsze w służbie kompozytora.

Kierując Wydziałem Pianistyki oraz będąc profesorem w Konserwatorium Muzycznym w Brooklyn College, wysiłki artysty skupiają się na propagowaniu dorobku i pogłębieniu rozumienia wielkich klasyków pianistyki wśród młodych muzyków i studentów. Dodatkowo, artysta dokłada starań, aby dobrze przygotować publiczność do odbioru tego typu muzyki.

Obecnie, oprócz pracy na rzecz zarządu Narodowej Fundacji im. F. Chopina i Konkursu w Miami na Florydzie jest członkiem jury konkursów fortepianowych organizowanych na całym świecie. W tym sezonie pracuje w Azji, występując z recitalami i udzielając lekcji mistrzowskich podczas festiwalu pianistycznego w Pekinie.

×
Agustin Anievas

Agustin Anievas

Stany Zjednoczone

Lech Dudzik

Polska

Urodzony 10 października 1949 roku w Bydgoszczy. Po ukończeniu Liceum Muzycznego w Bydgoszczy - klasa fortepianu u prof. Zygmunty Morskiej - podjął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie na wydziale Reżyserii Muzycznej, które ukończył w 1975 w klasie fonografii prof. Antoniego Karużasa. Od 1975 roku do chwili obecnej jest stale związany z Polskim Radiem dla którego dokonał setki nagrań archiwalnych, rejestracji, transmisji koncertów i spektakli operowych, jak również festiwali i konkursów muzycznych często przekazywanych do krajów zrzeszonych w Europejskiej Unii Radiowej (EBU).W 1991 roku razem z Gabrielą Blicharz stworzył stałą ekipę opartą na zasadzie całkowitego porozumienia i współpracy na każdym etapie  nagrania.

Od ukończenia studiów prowadzi aktywną działalność jako reżyser nagrań dla wielu firm fonograficznych. Należy do europejskiej czołówki najwybitniejszych specjalistów w swojej dziedzinie. Jego wrażliwości artystyczna, wysokie wymagania dotyczące  zarówno jakości dźwięku jak i wyrazistej interpretacji muzycznej zawartej w obrazie fonograficznym, spotkały się z wielkim uznaniem największych artystów-muzyków.


Nagrody i wyróżnienia:

  • Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu,

  • High Fidelity Magazine – Critics’ Choice,

  • Preis der Deutsches Schallplatten Kritik,

  • Grand Prix du Disques Academie Charles Croix,

  • Diapason d'Or,

  • Le Monde de la Musique/telerama - Disque du Choc,

  • Nagroda Roku miesięcznika Studio,

  • Złoty Mikrofon - Nagroda Polskiego Radia

Nagrania archiwalne i fonograficzne z udziałem artystów i zespołów:

Martha Argerich, Krystian Zimerman, Fou Ts'ong, Piotr Paleczny, Dang Thai Son, Nelson Goerner Janusz Olejniczak, Wojciech Świtała, Adam Harasiewicz, Howard Shelley, Piotr Anderszewski, Yehudi Menuhin, Jacek Kaspszyk, Jerzy Semkow, Jerzy Maksymiuk, Ricardo Mutti, Augustin Dumay, Łukasz Borowicz, Lucy van Dael, Mischa Maisky, Wieland Kuijken, Leo Nucci, Ewa Podleś, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, Anne-Sophie Mutter, Ewa Pobłocka, Kaja Danczowska Krzysztof Jakowicz, Midori, Ingrid Jacoby, Alexander Lonquich, Aleksiej Lubimow, Krzysztof Jabłoński, Simon Standage, Ivan Monighetti, Władysław Kłosiewicz, Bob van Asperen,  Andrzej Bauer, Philippe Herreweghe, Frans Brüggen, Fabio Biondi ,Giovanni Antonini, Grzegorz Nowak, Jan Krenz, Kazimierz Kord, Wojciech Michniewski, Antoni Wit, Wojciech Rajski, Bartłomiej Nizioł, Konstanty Andrzej Kulka, Jerzy Katlewicz, Polska Orkiestra Kameralna, Sinfonia Varsovia, Kwartet Śląski, Il Tempo, Concerto Köln, Maria Joao Pires, Antonio Meneses, Nelson Freire, Camerata Silesia, NOSPR, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus", Polska Orkiestra Radiowa, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Collegium Europea, London Players, Orchestra Filharmonica de la Scala, Collegium Vocale Gent, Orchestre des Champs-Élysées, Pro Cantione Antiqua, Tallis Scholars, La Petite Bande, Orkiestra XVIII wieku,

Il Giardino Armonico, Beaux Arts Trio, Kronos Quartet, Schoenberg Ensemble, Orchestre de Toulouse, Belcea Quartet, Capella Amsterdam.


Premierowe rejestracje:

Mikołaj Gomółka Bartłomiej Pękiel, Mikołaj z Radomia, Adam Jarzębski, Franciszek Lessel, Ignacy Feliks Dobrzynski, Ignacy Jan Paderewski, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Paweł Szymański, Paweł Mykietyn, Marta Ptaszyńska,Wojciech Kilar, Giacinto Scelsi.

Nagrania dla między innymi następujących firm fonograficznych:
Polskie Radio, Decca, EMI, Virgin Classic, RCA Victor, Accord, Olimpia, Aperto, Claves, Pavana, CPO, Wergo, Victor JVC Japan, Pony Canyon, Etcetera, Pickwick, Conifer Records, BMG, CD Accord, Sony, Opus 11, Harmonia Mundi, Chandos,
Hänssler, ECM, Glossa, Internacional Classical

×
Lech Dudzik

Lech Dudzik

Polska

Jan Jiracek von Arnim

Austria

Urodzony w rodzinie muzyków, pianista Jan Jiracek von Arnim został opisany przez BBC Music Magazine jako jeden z czołowych pianistów swojej generacji.

W wieku dziesięciu lat zdobył pierwszą nagrodę w konkursie pianistycznym Steinwaya w Hamburgu, a rok później formalnie zadebiutował w rodzinnym Hanowerze, wykonując koncert fortepianowy Mozarta. Od tego momentu artysta występuje w całej Europie, m.in. daje recitale w Herkulessaal w Monachium, występuje z Filharmonikami Berlińskimi, koncertował w Steinway Hall w Londynie, Salle Cortot w Paryżu, Palau de la musica w Barcelonie, Tonhalle w Zurichu, Konzerthaus we Wiedniu, Musikverein Vienna, Musikhalle w Hamburgu oraz Gewandhaus w Lipsku. Grał także z orkiestrami filharmonicznymi
w Berlinie i St. Petersburgu, Orkiestrą Kameralną Kolonii, Wiedeńską Orkiestrą Kameralną oraz angielską Northern Sinfonia.

Artysta zdobył główną nagrodę podczas Konkursu im. Busoni’ego we Włoszech oraz Konkursu im. Marii Canals w Hiszpanii. Jan Jiracek von Arnim był jednym z zwycięzców 10 Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburn w USA. Po sukcesie odniesionym
w Ameryce artysta dał tam ponad 80 koncertów. Najnowsze projekty obejmują występy z recitalami w Tilles Center na Uniwersytecie Long Island, Uniwersytecie Vermont Lane Series oraz w Spivey Hall w Atlancie. Artysta występował także z Orkiestrą Kameralną w Waszyngtonie, Orkiestrą Kameralną w Kennedy Center w Waszyngtonie D.C., Riverside Symphony w Lincoln Center w Nowym Jorku oraz Orkiestrą Symfoniczną Fort Worth w Bass Performance Hall. Nagrania Jana Jiracka von Arnima były emitowane przez wiele stacji radiowych i telewizyjnych w Europie, m.in. ZDF, SFB Berlin, Deutschlandradio, Radio Hilversum, Radio Stockholm oraz Radio France. Artysta występowała także jako solista
z Orkiestrą Symfoniczną NDR.

Jan Jiracek von Arnim jest absolwentem Uniwersytetu Sztuk Pięknych
w Berlinie, studiował u Hansa Leygrafa i występował m.in. podczas klas mistrzowskich z Alfredem Brendelem oraz Bruno Leonardo Gelberem. Artysta regularnie prowadzi klasy mistrzowskie w Ameryce Północnej, Azji i Europie. W roku 2001 objął we Wiedniu stanowisko profesora pianistyki w Konserwatorium Wiedeńskim (Universität für Musik und darstellende Kunst), stając się najmłodszym etatowym profesorem w historii tej uczelni. Jest wielokrotnie zapraszany jako juror międzynarodowych konkursów pianistycznych, np. podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Londynie oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego dla młodych twórców im. Czajkowskiego. W roku 2012 otrzymał tytuł Profesora Honorowego Konserwatorium Muzycznego w Pekinie. Jiracek von Arnim jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ludwika van Beethovena w Wiedniu oraz Przewodniczącym Jury tego organizowanego co cztery lata wydarzenia.

×
Jan Jiracek von Arnim

Jan Jiracek von Arnim

Austria

Emanuel Krasowsky

Izrael

Profesor uczący gry na pianinie oraz muzyki kameralnej, przewodniczący wydziału pianistyki Szkoły Muzycznej Buchmann-Mehta na Uniwersytecie w Tel-Awiwie. Artysta pełnił funkcję zastępcy dyrektora tej placówki. Współzałożyciel (1991), dyrektor artystyczny i członek organizowanych corocznie w Izraelu międzynarodowych pianistycznych klas mistrzowskich el-Hai International.

Urodzony w Wilnie na Litwie, studia ukończył w tamtejszym konserwatorium, a następnie kontynuował edukację w Rubin Academy of Music na Uniwersytecie w Tel Awiwie pod kierunkiem Mindru Katza. Jest także absolwentem Juilliard School w Nowym Jorku, gdzie studiował pod kierunkiem Ilony Kabos, Guido Agostiego oraz Ani Dorfmann. Studiując w Nowym Jorku uzyskał tytuły naukowy licencjata, magistra a następnie doktora sztuk muzycznych. Pracował z Aube Tzerko podczas festiwalu w Aspen.

Artysta zdobył wiele nagród, m.in. nagrodę im. Giny Bachauer, pierwszą nagrodę podczas międzynarodowego konkursu Kongresu Nauczycieli Pianistyki w Nowym Jorku (New York Piano Teachers' Congress international competition), nagrodę Międzynarodowego Towarzystwa Bachowskiego (International Bach Society). Artysta występował m.in. jako solista z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną prowadzoną przez Leonarda Bernsteina, Carlo Rizzi, Sidney’a Hartha. Wystąpił z recitalem podczas Festiwalu z Izraelu w Metropolitan Museum of Art oraz w Weill Recital Hall w Nowym Jorku, jak i w wielu miastach europejskich. Podczas obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Schuberta, artysta wykonał w Tel Awiwie trzy ostatnie sonaty wiedeńczyka, prezentując je także w Danii, Niemczech, Finlandii oraz na Węgrzech. Jego wykonania spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem.

Emanuel Krasovsky dawał recitale grając muzykę kameralną w Izraelu, Europie, USA oraz na Bliskim Wschodzie, współpracując ze skrzypkiem Isaakiem Sternem, wiolonczelistami Natalią Gutman i Yehudą Hanani, sopranistką Ileaną Cotrubas, flecistą Istvanem Matuzem i wieloma innym. Regularnie występuje także ze skrzypkiem Vera Vaidman’em. Wziął udział w międzynarodowych festiwalach muzyki kameralnej, Festiwalu Kfar Blum w Izraelu, Festiwalu Esbjerg w Danii, festiwalu muzyki, kameralnej Gotland i Sommarmusik pa Naset w Szwecji, w festiwalu St. Cyprien we Francji, festiwalu Dino Ciani we Włoszech oraz wielu innych. Był współzałożycielem i dyrektorem odbywającego się co pół roku festiwalu muzyki kameralnej Zichron Yaacov w Izraelu.

Artysta wykładał i prowadził klasy mistrzowskie w Conservatoire Superieur National w Paryżu, w Juilliard School oraz w Mannes International Keyboard Institute, a także podczas Festiwalu w Nowym Jorku, Los Angeles, Madrycie, Londynie, Moskwie, St. Petersburgu, Hong Kongu, Sztokholmie, Helsinkach, Canberrze. Prowadzone przez niego 20 lipca 2011 roku klasy mistrzowskie w Yamaha Center w Nowym Jorku – organizowane w ramach Keyboard Institute and Festival były transmitowane przez Internet.

Emanuel Krasovsky był jurorem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu Arthura Rubinsteina w Tel Awiwie; konkursów w Leeds, Esther Honens w Calgary; AXA w Dublinie; Maj Lind w Helsinkach, w Tbilisi, Bremen, w USA w Oberlin; konkursu Boesendorfer/Schimmel; konkursu AMSA w Cincinnati (w roku 2000 był przewodniczącym Jury); Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego dla młodych pianistów im. Rosalyn Tureck; konkursu nauczycieli pianistyki w Nowym Jorku (York Piano Teachers' Congress competition); konkursu im. Jose Iturbi w Valencji, konkursu Vladimira Horowitza, konkursu Mykola Lysenko w Kijowie, w Senigallia, Pinerolo (Włochy) oraz Canberrze. Wielu prowadzonych przez niego studentów odnosi sukcesy podczas międzynarodowych konkursów i dynamicznie rozwija swoje kariery wykonawcze i pedagogiczne na całym świecie.

×
Emanuel Krasowsky

Emanuel Krasowsky

Izrael

Hiroko Nakamura

Japonia

Okrzyknięta mianem genialnego dziecka w wieku lat 3, Hiroko Nakamura dała ponad 3700 koncertów na całym świecie, dokonała około 50 nagrań i jest autorką pięciu nagrodzonych książek. Występowała z wieloma znaczącymi orkiestrami, grając pod batutą tak znanych dyrygentów jak James Levine, Kiril Kondrasin, Rafael Fruebech, Evgeny Svetlanov, Vladimir Fedoseyev oraz Jean Fournet.

W ostatnich latach oddała się rozwijaniu i wprowadzaniu w muzyczny świat młodych adeptów pianistyki w Japonii i za granicą. Przez 15 lat od roku 1994 była przewodniczącą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu i zasiadała jako członek jury wielu międzynarodowych konkursów, m.in. podczas konkursu szopenowskiego, konkursu im. Czajkowskiego, konkursu im. Long-Thibaut, konkursu im. Van Cliburna, konkursu w Leeds, Dublinie, konkursu im. Busoniego, w Sydney, podczas konkursu im. Palomy O’shea, w Pekinie oraz Szanghaju. Została wyróżniona wieloma międzynarodowymi nagrodami, m.in. odznaczona przez rząd Japonii i Polski. Otrzymała ostatnio Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Cały czas rozwija swoją wyjątkową karierę wykonawczą, nagrywa płyty, uczy studentów i zasiada w jury konkursów. W roku 2009/2010 obchodziła 50 rocznicę swojego debiutu i udała się na tournée koncertując we wszystkich 47 prefekturach w Japonii. W tym roku wykonała ponad 100 recitali i koncertów z ważnymi orkiestrami. W lutym 2012 artystka występowała z Orkiestrą Warszawskiej Filharmonii Narodowej podczas tournée w Japonii z Antoni Witem oraz Michałem Dworzyńskim. Występy zostały przyjęte z ogromnym uznaniem.

×
Hiroko Nakamura

Hiroko Nakamura

Japonia

Einar Steen-Nökleberg

Norwegia

Einar Steen-Nøkleberg jest jednym z ważniejszych pianistów norweskich. Zdobył wiele nagród i wyróżnień, m.in. niemiecką nagrodę Hochschulwettbewerb, nagrodę w Norweskim Konkursie Pianistycznym w roku 1972, nagrodę przyznaną w 1975 roku przez krytyków za najlepsze wykonanie roku (koncert fortepianowy Griega), nagrodę za Norweskie Nagranie Roku w 1976 roku za recital utworów norweskich kompozytorów barokowych, nagrodę Lindemana ("Wykonawca roku") przyznaną w 1984 roku, nagrodę im. Grieg’a otrzymanąj w 1985 roku (Bergen) i w 1992 roku (Oslo). Einar Steen-Nøkleberg jest kawalerem Orderu Św. Olafa przyznawanego przez króla Norwegii za zasługi na rzecz muzyki w Norwegii.

W latach 1975 -1981 Einar Steen-Nøkleberg był profesorem pianistyki w Staatliche Hochschule für Musik w Hanowerze, stając się dzięki tej nominacji najmłodszym profesorem w tym kraju. W roku 1994 artysta powrócił do Hochschule für Musik, gdzie wykładał do roku 2012. W trakcie trwania swej międzynarodowej kariery Einar Steen-Nøkleberg wystąpił
z wieloma solowymi recitalami w Londynie, Paryżu, Berlinie, Tokio, Moskwie, Meksyku, Nowym Jorku, Hamburgu i Kopenhadze. Kilkukrotnie udał się na tournée do U.S.A. i byłego Związku Radzieckiego. Koncertował m.in. z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną, Warszawską Orkiestrą Filharmoniczną, z Copenhagen Royal Chapel, z Chińską Orkiestrą Filharmoniczną, Pekin, Yumiori Philharmonic Orchestra oraz stacją nadawczą NHK w Tokio oraz Orkiestrami Filharmonicznymi w Oslo i Bergen. Nagranie koncertu Griega z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną zostało uznane przez BBC Saturday Review za najlepszą wersję tego wielokrotnie nagrywanego koncertu.

Einar Steen-Nokleberg specjalizuje się w interpretacji muzyki Edwarda Griega. W ostatnim czasie dokonał dla Naxos Records monumentalnego nagrania wszystkich utworów Griega przeznaczonych na fortepian, zestaw obejmuje 14 płyt CD i cieszy się międzynarodowym uznaniem. Obecnie pracuje nad dziełami na fortepian H. Kjerulfa (3 płyty CD) nagrywanymi dla Simax Classics oraz utworami fortepianowymi Saeveruda (5 płyt CD) nagrywanymi dla Naxos. Artysta napisał także książkę dotyczącą interpretacji muzyki Griega.

Zasiada jako członek jury podczas konkursów pianistycznych na całym świecie i prowadzi klasy mistrzowskie w Austrii i Szwajcarii.

×
Einar Steen-Nökleberg

Einar Steen-Nökleberg

Norwegia

Wojciech Świtała

Polska

Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
w klasie prof. Józefa Stompla.W latach 1991-1996 pracował pod kierunkiem profesorów - Karla-Heinza Kämmerlinga, André Dumortiera i J. C. Vanden-Eyndena.Jest laureatem międzynarodowych konkursów: w Bardolino (Włochy, I nagroda), Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu (II Grand Prix, nagroda publiczności, nagroda dla najlepszego Europejczyka), Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina (1990)otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych.

Wojciech Świtała koncertował w większości krajów europejskich, Argentynie, Maroku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Libii, USA i Kanadzie. Występował z większością orkiestr symfonicznych w kraju (między innymi z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Amadeus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Śląską) pod batutą takich dyrygentów jak: Agnieszka Duczmal, Jan Krenz, Tadeusz Strugała, Volker Schmidt-Gertenbach, Krzysztof Missona, Jerzy Katlewicz, Mirosław Błaszczyk, Tomasz Bugaj. Oprócz działalności solistycznej  pianista chętnie sięga po utwory kameralne wykonując je wspólnie z Szymonem Krzeszowcem, Kwartetem Śląskim, Kwartetem Camerata, Kwartetem Royal czy orkiestrą Aukso.

Wojciech Świtała dokonał szeregu nagrań płytowych z muzyką F. Liszta, R. Schumanna i F. Chopina (w tym Scherza, Walce oraz Ronda w edycji „Wydanie Narodowe”). W latach 2000 i 2005 jego płyty dwukrotnie zostały wyróżnione nagrodą „Grand Prix du Disque Frederic Chopin", a w 2002 roku uhonorowane nagrodą „Fryderyk 2002". W roku 2003 pianista nagrał oba zeszyty Preludiów Debussy'ego, opublikowane przez wytwórnię BeAr Ton, a wspólnie z Szymonem Krzeszowcem - komplet sonat skrzypcowych J. Brahmsa dla firmy SONY Music Polska. W 2006 roku ukazała się jego płyta zarejestrowana w technologii Super Audio CD z  utworami Zarębskiego nagrana wspólnie z Kwartetem Royal.

W 2007 roku opublikowany został album wydany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina z Preludiami op.28 Chopina nagranymi na fortepianie marki Pleyel z 1848 roku oraz Andante spianato i Wielkim Polonezem op.22 zarejestrowanym na Erardzie z 1849 roku.

W roku ubiegłym firma DUX wydała płytę nagraną wspólnie z Piotrem Pławnerem zawierającą utwory na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego, która otrzymała nagrodę Fryderyk 2009.

Od roku 1998 pianista zajmuje się również pracą pedagogiczną. Obecnie jest profesorem akademickim w katedrze fortepianu Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od października 2008 roku pełni również funkcję prorektora tej uczelni.

×
Wojciech Świtała

Wojciech Świtała

Polska

Mariusz Klimsiak

Polska

Sekretarz Jury

Jest laureatem III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego oraz Viery Nossiny.

Zadebiutował z orkiestrą mając 15 lat. Jako solista i kameralista koncertował m. in. w Filharmonii Narodowej, Wrocławskiej, Dolnośląskiej, Lubelskiej, na Festiwalu Łańcuch IV (Warszawa), Festiwalu Forum Musicum (Wrocław), Festiwalu Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim (Świdnica) oraz we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Występował również z Mariuszem Patyrą oraz Kwartetem Śląskim.

Jego zróżnicowany stylistycznie repertuar zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata c-moll op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga).

Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena i Brahmsa oraz Sonata g-moll Rachmaninowa. Artysta występował także w duecie fortepianowym - można go było usłyszeć chociażby w Sonacie f-moll op. 34b Brahmsa oraz II Suicie i Tańcach Symfonicznych Rachmaninowa. Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista wykonywał również koncerty Chopina w wersji z kwartetem smyczkowym a także koncertował na instrumentach historycznych.

W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta.

×
Mariusz Klimsiak

Mariusz Klimsiak

Polska
Partnerzy konkursu

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego jest organizowany w ramach projektu pt. "Kujawsko-Pomorskie Menu Kulturalne 2013-2014" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.