Ładowanie Wydarzenia

« All Wydarzenia

  • To event minęło.

Koncert Inauguracyjny Konkursu

Listopad 10 19:00-21:00

KONCERT  INAUGURACYJNY

10 listopada 2019

godzina 17.00

sala koncertowa Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego

 

 

Orkiestra Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego

dyrygent – Kai Bumann

przy fortepianie – Nikita Mndoyants,

zwycięzca VII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego (Bydgoszcz, 2007)

 

S. Prokofiev – Concerto No. 2 in G minor, Op. 16

Andantino-Allegretto

Scherzo: Vivace

Intermezzo: Allegro moderato

Finale: Allegro tempestoso

 

Witold Lutosławski (1913-1994) – Koncert na orkiestrę

 

Koncert prowadzi Krzysztof Zanussi

 

 

NIKITA MNDOYANTS, fortepian

Nikita Mndoyants, pochodząc z rodziny zawodowych muzyków, zaczął grać na fortepianie i komponować w bardzo młodym wieku. Uczęszczał do Centralnej Szkoły Muzycznej przy Konserwatorium Moskiewskim, gdzie studiował pianistykę w klasie Tamary Koloss. W wieku ośmiu lat wystąpił z pierwszym publicznym recitalem, a w wieku dziesięciu lat nagrał pierwszą płytę, na której zarejestrowano jego występ na żywo w Helsinkach. Nikita Mndoyants uzyskał tytuł licencjata i magistra sztuki w Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, gdzie studiował kompozycję u profesora Alexandra Tchaikovskyiego oraz pianistykę u profesora Nikolay Petrova oraz profesora Alexandra Mndoyantsa. Od roku 2013, w tym samym konserwatorium,  wykłada  orkiestrację. W roku 2016 Nikita Mndoyants zdobył pierwszą nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Cleveland, w roku 2007 pierwszą nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu im. Paderewskiego, a  w roku 2013 był także finalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Van Cliburn. Dodatkowo, artysta odnosi także sukcesy kompozytorskie; w roku 2014 otrzymał pierwszą nagrodę podczas Międzynarodowego Konkurs Kompozytorskiego im. Miaskowskiego w Moskwie, a w roku 2016 podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Prokofiewa w Soczi.  Artysta występował z Sankt Petersburską Orkiestrą Filharmoniczną pod dyrekcją maestro Charlesa Dutoit. Zadebiutował także występując z recitalem w Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiego, grał w Salle Cortot i Auditorium du Louvre w Paryżu, w Bozar Centre for Fine Arts w Brukseli i Filharmonii w Luxemburgu. Występował gościnnie z  Orkiestrą Symfoniczną Gangnam w Lotte Concert Hall w Seulu w Korei.  W czerwcu, w roku 2017 zadebiutował w Carnegie Hall. Odbył tournée po Azji, Europie, Rosji oraz Stanach Zjednoczonych, występował w najważniejszych salach w Moskwie, Sankt Petersburgu, Paryżu i Seulu. Współpracował z światowej sławy dyrygentami, takimi jak: Charles Dutoit, Bramwell Tovey, Leonard Slatkin, Eri Klas, Ignat Solzhenitsyn, Charles Ansbacher i Alexander Sladkovsky. Występował także z Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Svetlanov, Orkiestrą Teatru Maryjskiego, Orkiestrą Filharmoniczną z Sankt Petersburga oraz Cleveland Orchestra oraz wieloma innymi światowej klasy zespołami. Nikita Mndoyants grał podczas wielu ważnych festiwali, m.in. Festiwalu Klavier-Ruhr w Niemczech, Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdrój w Polsce, Międzynarodowego Festiwalu Maryjskiego w Sankt Petersburg, podczas Międzynarodowego Keyboard Institute and Festival w Nowym Yorku.

Od roku 2012 Nikita Mndoyants bierze udział w programie artystyczne rezydencji w trakcie Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Wissembourgu we Francji, podczas którego konsultuje wykonanie napisanych przez siebie kompozycji, daje występy solowe, gra w zespołach kameralnych. Artysta po raz pierwszy wystąpił z orkiestrą kameralną w roku 2004, grając wraz z Kwartetem Borodin. Od tego momentu kultywuje swoje zamiłowanie do muzyki kameralnej, współpracując z takimi zespołami jak: Brentano, Eben, Zemlinsky oraz Kwartet Szymanowskiego. Grając muzykę kameralną współpracuje z pianistami, m.in. z Alexandrem Ghindinem, Vyacheslavem Gryaznovem, ze skrzypkami, m.in. z Andrejem Bielowem i Valeriyem Sokolovem, z wiolonczelistami, m.in. z  Levim Sivkovem, Evgenym Rumyantsevem, czy z klarnecistą Patrickem Messiną. Jego dorobek  pianistyczny i kameralny publikowało wydawnictwo Composers, Muzyka czy Jurgenson. W nagraniach współuczestniczył także Alexander Vinnitsky, Alexander Rudin, Daniel Hope, Nicolas Stavy, Kwartet Szymanowskiego, Kwartet Zemlinsky, Moskiewska Państwowa Orkiestra Symfoniczna. Artysta wydał płyty z nagraniami solowymi oraz z muzyką kameralną w wydawnictwach fonograficznych Classical Records, Melodiya oraz Praga Digitals. W roku 2017 w wydawnictwie Steinway & Sons ukazała się jego nowa płyta na której wykonał dzieła Beethovena, Prokofiewa i Schumanna.

 

KAI BUMANN                                                                         

DYRYGENT

Urodził się w Berlinie w roku 1961. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986-1992, jako dyrygent, współpracował na stałe z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami, m.in. takich oper, jak: Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza, Salome Straussa i Lulu Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego. Od wielu lat jest blisko związany z polską sceną i estradą muzyczną. Po zdobyciu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w 1994 rozpoczął, trwającą do dziś, współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (cykl koncertów Beethovena, Pasja wg św. Łukasza Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Staatstheater w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. opery takie, jak: Czarodziejski flet Mozarta, Cyrulik sewilski Rossiniego, Tosca Pucciniego czy Aida Verdiego.

W 1997 objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem. Z zespołem tym przygotował premiery m.in.: Czarodziejskiego fletu i Don Giovanniego Mozarta, Balu maskowego Verdiego oraz Czarnej maski Pendereckiego. W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. W latach 1998-2003 gościł regularnie w berlińskiej Deutsche Oper. Od początku 2004 do maja 2013 był stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracę z tą sceną rozpoczął, przygotowując muzycznie premierę Falstaffa Verdiego (2003). Z zespołem WOK odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie do Japonii (2004, 2006). W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007, dyrygując operą Mozarta Don Giovanni. Od września 2008 do czerwca 2012 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W sezonach 2013 – 2015 Kai Bumann był pierwszym gościnnym dyrygentem w Filharmonii Łódzkiej im. Arthura Rubinsteina. Od 2010 prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od września 2015 pełni obowiązki szefa artystycznego Filharmonii Pomorskiej.

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Orkiestra powstała w 1946 roku. W latach 1991–2015 jej dyrektorem artystycznym była Eleonora Harendarska

Orkiestrę prowadzili: Robert Satanowski, Zbigniew Chwedczuk, Witold Krzemieński, Antoni Wit, Tomasz Bugaj, Mieczysław Nowakowski, Jerzy Salwarowski, Michael Zilm, Roman Kofman, Marek Pijarowski, Tadeusz Wojciechowski. Od września 2015 roku szefem artystycznym Filharmonii Pomorskiej jest Kai Bumann.

Orkiestra osiągnęła wysoką pozycję, czego dowodem są koncerty z tej klasy dyrygentami, co: Ernest Ansermet, Roberto Benzi, Benjamin Britten, Aram Chaczaturian, Riccardo Chailly, Juozas Domarkas, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Witold Lutosławski, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Kurt Redel, Witold Rowicki, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Saulius Sondeckis, Leopold Stokowski, Tadeusz Strugała, Carlo Zecchi i inni. Z uznaniem spotkały się występy orkiestry m.in. we Włoszech, Danii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Szkocji, Szwajcarii, Rosji, Korei Południowej, na Cyprze. Orkiestra wielokrotnie gościła na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Berliner Festwochen, International Summer Festival Ljubljana, Schweriner Musiktage, Frankfurter Festtage der Musik.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej nagrała wiele płyt, m.in. Symfonię Yuna (Bild-Kunst, Bonn), Łańcuch II Lutosławskiego (CD wyróżniona nagrodą Diapason d’Or, Thorofon), z dziełami Szymanowskiego (DUX) oraz dla Polskich Nagrań, Veritonu, CPO Osnabrück i Naxos. W 2009 roku wystąpiła w Perth w ramach festiwalu Polish Spring – Scottish Tides. W 2010 roku w Budapeszcie inaugurowała Rok Chopinowski na Węgrzech. Koncert był transmitowany na żywo na wszystkich kontynentach przez DUNA TV oraz emitowany na antenie MR3 Bartók.

Orkiestra regularnie współpracuje z chórami Berliner Cappella oraz Singakademie z Frankfurtu nad Odrą. W 2011 roku wystąpiła na Festiwalu Musikfesttagean der Oder we Frankfurcie nad Odrą, w Berlinie (Konzerthaus) oraz z okazji Polskiej Prezydencji UE w Brukseli. W 2013 roku zagrała po raz pierwszy w słynnej Złotej Sali Musikverein w Wiedniu. W 2013 roku z okazji 60-lecia Filharmonii Pomorskiej nagrała pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka jubileuszową płytę z Symfonią h-moll Polonia Paderewskiego (pełna wersja, DUX). W 2014 roku wystąpiła w Filharmonii Berlińskiej z chórami Berliner Cappella i Studio Chor oraz międzynarodowej sławy śpiewakami (Dvořák – Stabat Mater). W 2015 roku z okazji 40-lecia współpracy Filharmonii Pomorskiej i chóru Berliner Cappella bydgoska Orkiestra wzięła udział w koncercie w Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Kerstin Behnke (Szymanowski – Stabat Mater, Brahms – Ein deutsches Requiem)

W ramach obchodów 100 Lat Niepodległości 29 czerwca 2018 roku odbył się koncert Requiem Mozarta Ignacemu Janowi Paderewskiemu w 77. rocznicę śmierci z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, czołowych polskich solistów śpiewaków i poznańskiego Chóru Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego pod dyrekcją Kaia Bumanna w Bazylice Archikatedralnej pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie, miejscu spoczynku wspólnego patrona Filharmonii i poznańskiej Uczelni. 31 sierpnia 2019 roku w Poczdamie (St. Nikolaikirche), z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej, bydgoscy symfonicy z Chórem Singakademie (Frankfurtu n. Odrą) i uznanymi polskimi solistami pod dyrekcją Rudolfa Tierscha wykonali Missa pro pace Kilara.

W 1958 roku Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej otrzymała własną siedzibę. 2018 był rokiem Jubileuszu 60-lecia gmachu Filharmonii, którego sala słynie z fenomenalnej akustyki.

 

 

Szczegóły

Data:
Listopad 10
Czas:
19:00-21:00

Miejsce

Filharmonia Pomorska im. Paderewskiego
Andrzeja Szwalbego 6
Bydgoszcz, Polska
+ Google Map
Partnerzy konkursu
AM

AM

FP

FP

asd

asd

PTNA

PTNA

YAMAHA

YAMAHA

Liszt Competition

Liszt Competition

Michael Moran

Michael Moran

Kawai

Kawai

Fazioli

Fazioli

ST

ST

WFIMP

WFIMP

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego jest organizowany w ramach projektu pt. "Kujawsko-Pomorskie Menu Kulturalne 2013-2014" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.